loading...
ورزش نیوز || اخبار خارجی و داخلی ورزشی
admin1 بازدید : 45 دوشنبه 19 مرداد 1394 نظرات (0)

در جامعه ما کمتر پیش آمده که دختران ورزش هایی با انرژی و هیجان بالا را انتخاب و در آن فعالیت کنند. معمولا به خاطر قدرت بدنی و انعطاف پذیری بدن شان، به ورزش های رایج تر مثل والیبال، بدمینتون و یا سایر رشته ها روی می‌آورند.

فاطمه افتخاری بانوی 26 ساله پاراگلایدر سواری است که عاشق رشته های پر هیجان و پر خطر است. علاوه بر انجام فعالیت ورزشی، مسئولیت امور بانوان رشته خود در استان اصفهان را نیز بر عهده دارد. مصاحبه ما با این بانوی پرنده را در زیر می خوانید:

 

*خانم افتخاری اینهمه ورزش آرام و بی خطر. چرا پاراگلایدر؟

-راستش 8 سال پیش بعد از پشت سر گذاشتن کنکور، زمانی که در اینترنت به دنبال نتیجه کنکور می‌گشتم، به وب سایتی برخوردم که به شدت توجهم را به خودش جلب کرد. تبلیغات آموزش پاراگلایدر بود. از آن جایی که عاشق هیجان هستم و در گذشته نیز ورزشهای هیجان انگیز زیادی کار کردم علاقمند شدم تا با پاراگلایدر هم آشنا شوم. به همین دلیل به همراه برادرم در این کلاس ها ثبت نام کردیم و من به صورت جدی این ورزش را دنبال کردم.

 

*قبلا در چه رشته هایی فعالیت کردید؟

-سوارکاری، شنا، دوچرخه و موتور سواری. همانطور که گفتم عاشق هیجان و سرعت هستم و همیشه در ورزش هایی فعالیت کردم که هیجانات درونی ام را تخلیه کند.

 

*با توجه به نوپا بودن این رشته، وضعیت پاراگلایدر در ایران چگونه است؟

-ورزش پاراگلایدر زیر نظر کمیته ورزش های هوایی که آنهم زیر نظر انجمن های ورزشی است، فعالیت می‌کند. فدراسیون و مدیریت مستقل است و طبیعتا تیم ملی نداریم. در کل پاراگلایدر به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی آکروباسی(نمایشی) یکی هم مسافت(طولی). تا 3 سال قبل مسابقاتی به شکل فستیوال در کشور برگزار می‌شد که رسمی نبود. بیشتر خلبانان در آنجا جمع می‌شدند و مسابقه می‌دادند. هم اکنون 3 سال است که مسابقات رسمی شروع شده است. بهترین خلبانان جمع هستند و فضای بسیار خوبی حاکم است. همگی به یکدیگر کمک می‌کنند تا همه با هم پیشرفت کنیم. بهترين عنواني كه يك خلبان ايراني در مسابقات اخير كسب كرد، جایگاه 16 جهانی است. هر ساله چند مسابقه جهاني برگزار مي شود و در مجموع رنكينگ يك ورزشكار مشخص مي شود.

 

*خانم ها چقدر از این ورزش استقبال می‌‌کنند؟

-در مورد استان های دیگر اطلاع چندانی ندارم. اما استقبال بانوان استان اصفهان بی‌نظیر است. چند وقت اخیر 400 خانم آموزش دیده اند. اما به دلیل هزینه بالا و کمبود امکانات ادامه نمی‌دهند. یک دست لباس کامل به همراه ابزار و وسایل در سطح حرفه ای، بین 15 تا 20 میلیون تومان هزینه دارد و این مبلغی نیست که هر کسی از عهده آن برآید.

 

*مشکلات اصلی شما چیست؟

-ما یک باشگاه رسمی نداریم. سایت ورزشی اصلی ما گردنه رخ است که 80 کیلومتر خارج از شهر و در جاده اصفهان-شهرکرد واقع شده است. یکی از بهترین سایت های ورزشی ایران است که از همه شهرستان ها برای تمرین به اینجا می‌آیند. مشکلات دیگری هم وجود دارد. به دلیل نداشتن فدراسیون مستقل، تمامی برنامه ها از طرف بخش خصوصی پشتیبانی می‌شود. همه هزینه ها، تجهیزات، آمادگی و تمرینات به عهده خودمان است که بسیار سنگین است و ما فقط به دلیل علاقه ای که به پاراگلایدر داریم، آن ها را تحمل می‌کنیم.

 

*چه دغدغه هایی در این رشته دارید؟

-دغدغه اصلی من بانوان هستند. بسیار علاقمندم که بانوان را از وجود چنین رشته زیبایی آگاه کنم. اطلاع رسانی درست به بانوان را مسئولیت خودم می‌دانم. چون خانم های بسیاری آموزش می بینند. اما به دلیل مشکلاتی که عرض کردم و همچنین نبود مربی خوب انگیزه شان را از دست می‌دهند و نیمه کاره رها می‌کنند. ما در اصفهان کلاس های مربی گری برگزار می‌کنیم. تعداد خانم های مربی هم زیاد هستند. پرنده های خوب زیاد داریم، اما در شهرستان های دیگر مربی های خوب وجود ندارد.

 

*تا کنون چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟

-در فستیوال ها همیشه موفق بوده ام. در مسابقات انتخابی جام جهانی ترکیه نیز مدال برنز آوردم. در مسابقات قهرمان کشوری که مدتی قبل در کرمانشاه برگزار شد، نفر اول خانم ها و نفر هفتم در رتبه بندی کلی شدم. سطح کیفی مسابقات قهرمان کشوری که امسال دوره سوم آن برگزار شد، نسبت به 2 سال گذشته به استاندارد های جهانی نزدیکتر بود. لازم می‌دانم که بگویم مجموع امتیازات به دست آمده در مسابقات کرمانشاه به همراه مسابقه ای دیگر که تا یک ماه آینده در گردنه رخ اصفهان برگزار می‌شود، رتبه خلبان ها را در لیگ کشوری پاراگلایدر مشخص می‌کند.

 

*شرایط حضور در این رشته چیست؟

-شرایط خاصی برای فعالیت در این رشته وجود ندارد. به عنوان مثال دو هفته پیش در ارمنستان دختری روس را دیدم که از 9 سالگی فعالیتش را آغاز کرده و هم اکنون که 26 سال دارد در سوپر فینال جهانی اول شده است. یک آقای 74 ساله را نیز ملاقات کردم که به تازگی شروع به فعالیت در پاراگلایدر کرده بود. در اصفهان نیز جوان ترین دختر ورزشکار 14 ساله بود که شروع به ورزش کرد. شرط اول، داشتن بدنی سالم، قدرت جسمانی قابل قبول، سرعت انتقال بالا و پس از آن داشتن مربی خوب برای آموزش است.

 

*برای کسی که بخواهد به تازگی با پاراگلایدر آشنا شود و فعالیت کند چه پیشنهادی دارید؟

- من هیچوقت به کسی پیشنهاد نمی‌کنم که این ورزش را انتخاب کند. چون دوستان زیادی را در آن از دست دادم. فقط می‌توانم بگویم باید واقعا عاشق پرواز باشید. پاراگلایدر ارزان ترین و آسان ترین روش پرواز است. پاراگ یک هواپیمای فوق سبک است که به طور جدی لذت پرواز را به انسان منتقل می‌کند. با این رشته به شرط رعایت جوانب ایمنی، توانایی طی مسیر را در آسمان پیدا می‌کنی. یک قانون اساسی در پاراگلایدر وجود دارد آن هم این است که، اولین اشتباه می تواند آخرین اشتباه باشد.

 

*برای آینده ورزشی خود چه برنامه هایی دارید؟

-من معمولا برای آینده برنامه ریزی نمی‌کنم و در لحظه لذت می‌برم. رکوردی که داشتم130 کیلومتر پرواز را در 6300 متر ارتفاع تجربه کردم. مثلا در آقایان چون از لحاظ استقامتی از ما قوی تر هستند، محمد سمنانی 276 کیلومتر را پرواز کرده. من هم تلاش می‌کنم روزی بتوانم رکوردهایم را افزایش داده و به بالای 200 کیلومتر برسم. تنها آرزویی که برای این ورزش دارم این است که پاراگلایدر بتواند به المپیک راه پیدا کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 139
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 68
  • بازدید سال : 3,377
  • بازدید کلی : 31,191